Nieuwe 10-jaars staatslening brengt € 5,7 miljard op

Vandaag, 22 maart 2016, heeft het Agentschap een nieuwe 10-jaars staatslening uitgegeven door middel van een Dutch Direct Auction (DDA). De lening heeft een coupon van 0,50% en loopt af op 15 juli 2026.

De veiling ging om 10:00 uur van start met een initiële ‘spread guidance’ van +22 tot +25 basispunten ten opzichte van de Duitse referentielening, de DBR 0,50% 15 februari 2026. Het orderboek ontwikkelde zich gestaag. Toen het orderboek rond 11:00 uur ruim € 9 miljard bedroeg, besloot het Agentschap de ‘spread guidance’ te versmallen naar een range van +23 tot +24 basispunten.

Het orderboek sloot om 11:45 uur met een totaal ordervolume van € 12 miljard. Een bedrag van € 5.720.051.000 werd toegewezen op een uniforme cut-off spread van +23 basispunten boven de referentielening. De prijs van de lening is vastgesteld op 100,56. Dit correspondeert met een uitgifterendement van 0,444%.

Van het totaal toegewezen bedrag werd 63% toegewezen aan ‘real money accounts’ en 37% aan zogeheten ‘other accounts’. De toewijzing op de cut-off spread van +23 basispunten bedroeg 100% voor ‘real money accounts’ en 30% voor ‘other accounts’. De geografische spreiding is evenwichtig, waarbij een groot deel van de uitgifte werd toegewezen aan beleggers uit het Verenigd Koninkrijk en Nederland. De tabellen hieronder geven een uitgebreider overzicht van de allocatie. De one pager vindt u hier.

Het Agentschap zal de lening later dit jaar een aantal maal heropenen, waardoor het uitstaande volume eind 2016 minimaal € 15 miljard zal bedragen. De liquiditeit wordt gegarandeerd door een repo-faciliteit die ter beschikking staat van de Primary Dealers.

Allocatietabellen

Beleggers classificatie

Allocatie

‘Real Money’, waarvan:

Asset management

Central banks, agencies and supranationals

Asset liability management

Pension funds and insurance companies

‘Other’, waarvan:

Banks & Trusts