Nieuwe 10-jaars staatslening brengt € 5,7 miljard op

Vandaag, 7 februari 2017, heeft het Agentschap een nieuwe 10-jaars staatslening uitgegeven door middel van een Dutch Direct Auction (DDA). De lening heeft een coupon van 0,75% en loopt af op 15 juli 2027.

De veiling ging om 10:00 uur van start met een initiële ‘spread guidance’ van +33 tot +36 basispunten ten opzichte van de Duitse referentielening, de DBR 0,25% 15 februari 2027. Het orderboek ontwikkelde zich gestaag. Na ongeveer 15 minuten bedroeg het orderboek ruim € 5 miljard. Bijna een uur na opening bereikte het orderboek een omvang van ruim € 9 miljard. Een half uur later is besloten de spread guidance te versmallen tot +33 tot +34 basispunten.

Het orderboek sloot om 12:00 uur met een totaal ordervolume van € 13 miljard. Een bedrag van € 5.697.926.000 werd toegewezen op een uniforme cut-off spread van +33 basispunten boven de referentielening. De prijs van de lening is vastgesteld op € 100,43. Dit correspondeert met een uitgifterendement van 0,707%.

Van het totaal toegewezen bedrag werd 58% toegewezen aan ‘real money accounts’ en 42% aan zogeheten ‘other accounts’. De toewijzing op de cut-off spread van +33 basispunten bedroeg 100% voor ‘real money accounts’ en 30% voor ‘other accounts’. De geografische spreiding is evenwichtig, waarbij een groot deel van de uitgifte werd toegewezen aan beleggers uit het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Zwitserland en de Verenigde Staten. De tabellen hieronder geven een uitgebreider overzicht van de allocatie.

Het Agentschap zal de lening een aantal maal heropenen, zodat het uitstaande volume voor het einde van 2017 minimaal € 15 miljard zal bedragen. De liquiditeit wordt gegarandeerd door een repo-faciliteit die ter beschikking staat van de Primary Dealers.

Allocatietabellen:

Beleggers classificatie