Vraag en Antwoord eHerkenning

Meer zekerheid over uw online identiteit, daarom gebruiken wij eHerkenning. Met eHerkenning identificeert u zich veilig en eenvoudig online. Het grote gemak is dat u met eHerkenning bij meerdere organisaties kunt inloggen. U hoeft dus minder wachtwoorden te onthouden. Veilig, makkelijk en betrouwbaar. Ga voor meer informatie naar www.eherkenning.nl.

eHernening woordbld
Beeld: ©eHerkenning

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een initiatief van de Rijksoverheid en is ontwikkeld in samenwerking met het bedrijfsleven. Hiermee kunt u veilig inloggen om online uw zaken met de overheid te regelen. Deze inlogmethode is vergelijkbaar met DigiD. U kunt met één persoonlijke inlogsleutel inloggen bij een groot aantal organisaties in de (semi-) publieke sector. eHerkenning controleert de digitale bevoegdheid van degene die online een dienst afneemt en regelt tevens de digitale herkenning. Daarnaast heeft u de zekerheid dat de site waar u inlogt betrouwbaar en veilig is. eHerkenning is persoonsgebonden en niet overdraagbaar aan, of te delen met anderen.

Waarom eHerkenning?

Het gebruik van eHerkenning is nodig om te voldoen aan de komst van de Wet Digitale Overheid (WDO) die naar verwachting medio 2022 van kracht wordt. De WDO heeft als doel het regelen van het veilig en betrouwbaar kunnen inloggen voor Nederlandse burgers en bedrijven bij de (semi-) overheid. Hiermee implementeert Nederland ook de EU-richtlijn over toegankelijkheid van overheidswebsites en apps. Daarom ook voor Digitaliseren Schatkistbankieren de stap naar eHerkenning.

Wie levert eHerkenning?

Alleen erkende leveranciers mogen eHerkenning leveren waarbij ze aan alle strenge eisen en afspraken die eHerkenning stelt, moeten voldoen op het gebied van online inloggen. Onder toezicht van de Rijksoverheid wordt de beveiliging en functionele kwaliteit daarmee gegarandeerd. Dit betekent ook dat de leveranciers primair verantwoordelijk zijn voor beheer, levering en doorontwikkeling van eHerkenning. Maar ook voor het oplossen van storingen, communicatie of het afhandelen van klachten en problemen die hun klanten hebben.

Hoe vraag ik eHerkenning aan?

In veel organisaties wordt eHerkenning al gebruikt om in te loggen bij de Belastingdienst of het UWV. Informeer daarom eerst binnen uw organisatie of er gebruik gemaakt wordt van eHerkenning.

Wordt binnen uw organisatie nog geen eHerkenning gebruikt? Het aanvragen van eHerkenning regelt de tekenbevoegde (conform KvK) of de machtigingenbeheerder van uw organisatie bij één van de erkende eHerkenning leveranciers. De aanvraagprocedure start met het selecteren van een leverancier en vervolgens doorloopt u het verdere proces bij de geselecteerde leverancier.

Op de officiële website van eHerkenning vindt u een overzicht van de diensten die per aanbieder worden aangeboden en kunt u zien welke partij in uw situatie het meest relevant is.

Wat is de doorlooptijd van het aanvraagproces voor eHerkenning?

De doorlooptijd varieert van enkele dagen tot enkele weken. Voor het aanvragen van eHerkenning moet u enkele belangrijke stappen doorlopen. De verwerkingstijd van uw aanvraag is afhankelijk van hetgeen in het Handelsregister is opgenomen over uw organisatie.

Bent u de bestuurder of natuurlijk rechtspersoon van de aanvragende organisatie en volledig bevoegd om namens de organisatie te handelen? Dan is de levertijd voor het aanvragen van een eHerkenningsmiddel 0 tot enkele dagen.

Heeft uw organisatie een complexe bestuurdersstructuur (met veel en/of gezamenlijk bevoegde bestuurders), of betreft het meerdere KvK’s waarvoor eHerkenning aangevraagd dient te worden, zorg dan voor alle benodigde informatie voor uw aanvraag en houdt ook dan rekening met de levertijden.

Een aanvraag moet juist en volledig zijn en voorzien van de juiste documenten en handtekeningen. Zo moet uw organisatie bijvoorbeeld ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel om eHerkenning aan te kunnen schaffen. Bij het verwerken van aanvragen EH3 moeten de leveranciers van eHerkenning verplicht allerlei controles doen op deze gegevens, zoals fysieke of elektronische identificatie en het vaststellen van de bevoegdheid.

Kortom, verdiep u op tijd in eHerkenning en vraag uw persoonsgebonden eHerkenning tijdig aan. Kijk goed naar het stappenplan met de benodigde verplichte gegevens voor uw aanvraag en neem in het geval van complexe bestuursstructuren en bij ketenmachtigingen contact op met de leverancier.

Wat houden de betrouwbaarheidsniveaus in?

eHerkenning kent verschillende betrouwbaarheidsniveaus omdat u bij de overheid terecht kunt voor verschillende verzoeken. Daarbij vereist het ene verzoek een hoger betrouwbaarheidsniveau dan het andere. De betrouwbaarheidsniveaus van eHerkenning lopen van EH1 tot en met EH4. Hoe hoger het niveau, hoe strenger uw identiteit wordt gecontroleerd.

Welk betrouwbaarheidsniveau heb ik nodig?

Om in te kunnen loggen op de nieuwe digitale omgeving van Schatkistbankieren heeft u een eHerkenningsmiddel van niveau 3 (EH3) nodig. Dat betekent dat u inlogt met een wachtwoord en een code die naar uw telefoon wordt verzonden. Hiermee is de beveiliging van de nieuwe digitale omgeving op het vereiste niveau. Zo heeft u een veilige en betrouwbare online toegang tot onze diensten. U herkent dit aan het volgende logo:

EH3
Beeld: ©eHerkenning

U kunt met dit betrouwbaarheidsniveau ook inloggen bij instanties waar een lager betrouwbaarheidsniveau vereist is.

Waarom kost eHerkenning geld?

Elk betrouwbaar systeem om veilig in te loggen op online overheidsdiensten brengt kosten voor ontwikkeling, beheer, en uitgifte met zich mee. Daarom zijn er kosten verbonden aan de aanschaf én het gebruik van het eHerkenningsmiddel. De overheid heeft bepaald dat de erkende leveranciers en de gebruikers van het systeem de kosten betalen. De prijs is afhankelijk van de leverancier en de dienst die u wilt afnemen. Vergelijk de leveranciers met elkaar door het leveranciersoverzicht te bekijken.

Is eHerkenning persoonsgebonden?

Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en niet overdraagbaar aan andere personen. Alle medewerkers die willen inloggen op de nieuwe digitale omgeving van Schatkistbankieren hebben eHerkenning nodig. Op deze manier wordt de kans op fraude kleiner en heeft u zekerheid dat alleen de juiste medewerker inlogt om namens uw organisatie zaken te doen. Wanneer u eHerkenning en de bijbehorende machtigingen aanvraagt, is het belangrijk om te weten dat dit altijd per persoon moet worden aangevraagd.

Wat is een Ketenmachtiging?

Met een ketenmachtiging kunt u een andere partij machtigen om namens u zaken te regelen op de nieuwe digitale omgeving. U hoeft hiervoor niet zelf eHerkenning aan te vragen maar de partij die u wilt machtigen moet wel over eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 3 beschikken. U moet tevens de tussenpartij toestemming geven voor deze ketenmachtiging. De tussenpartij kan vervolgens een machtiging op naam van één (of meerdere) medewerker(s) laten registeren. Zo is die medewerker van de tussenpartij bevoegd om namens uw organisatie te handelen via eHerkenning.

Het regelen van een ketenmachtiging(en) verschilt per eHerkenning leverancier. Wij adviseren u de website van uw leverancier te raadplegen hoe u een ketenmachtiging kunt aanvragen. Of neem telefonisch contact op met betreffende leverancier.

Zijn er kosten verbonden aan een ketenmachtiging?

Ja, een ketenmachtiging brengt additionele kosten met zich mee. De kosten verschillen per eHerkenning leverancier. Kijk op de website van uw leverancier voor de exacte kosten.

Ik heb al eHerkenning.

Wanneer u eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau EH3 of EH4 beschikt, dan heeft u nog machtigingen nodig voor de diensten binnen de nieuwe digitale omgeving van Schatkistbankieren. Deze machtigingen vraagt u aan via uw leverancier. Wanneer u eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau EH2 of EH2+ heeft, kunt u via uw machtigingenbeheerder uw inlogmiddel upgraden naar niveau EH3.

Wat is het belangrijkste voordeel van het inloggen met eHerkenning?

eHerkenning is veilig voor gebruikers. Het is persoonsgebonden en voldoet aan de modernste veiligheidseisen.

Bij wie kan ik terecht voor vragen over mijn aanvraag?

U kunt bij uw leverancier terecht voor vragen over uw aanvraag van eHerkenning.

Hoe krijg ik een gebruikersnaam en wachtwoord van eHerkenning?

De leveranciers hebben dit verschillend ingericht. Als u een eHerkenningsmiddel aanvraagt bij een leverancier krijgt u een gebruikersnaam en wachtwoord/pincode of een activatiemail waarmee u een gebruikersaccount aanmaakt.

Waar kan ik mijn gegevens van mijn gebruikersaccount van eHerkenning inzien?

Uw gebruikersaccount kunt u bekijken via het beheerportaal van uw eHerkenning leverancier. Dit kan per leverancier verschillen.

Overige vragen over eHerkenning

Voor overige vragen over eHerkenning kunt u ook terecht bij Vraag & antwoord | eHerkenning & Contact | eHerkenning