Beste deelnemer aan het schatkistbankieren,
In dit artikel willen wij u op de hoogte brengen over de mogelijkheden bij het gebruik van ‘Instant Payments’ en u attenderen op een aantal aandachtspunten in relatie tot het schatkistbankieren. Voor meer gedetailleerde informatie over de toepassing van Instant Payments verwijzen wij u graag naar uw bank.
Wat is Instant Payment?
Een ‘Instant Payment’ is een overboeking in euro, waarbij het bedrag binnen enkele seconden op de rekening van de ontvanger staat. Dit gebeurt op elk moment van de dag en alle dagen van het jaar, ook als de ontvanger een betaalrekening heeft bij een andere bank dan de verzender. Instant Payments is met ingang van het voorjaar van 2019 geleidelijk ingevoerd en inmiddels is het de gangbare manier van overboeken binnen Nederland.
Wat is Instant Payments Batch?
Met Instant Payment Batch kunt u niet één betalingsopdracht maar meerdere betaalopdrachten tegelijkertijd versturen. Dit zijn ‘verzamelbetalingen’ of ‘batchbetalingen’. De overboekingen worden vrijwel realtime verwerkt, ook buiten kantooruren, in weekenden en op feestdagen. Meerdere banken zullen het verwerken van Instant Payment Batch gaan faciliteren per 9 oktober 2025.
Hoe werkt dat bij mijn bank?
De verwerking en afhandeling van een verzamelbetaling verschilt per bank. Niet iedere bank voert Instant Payments (Batch) op dezelfde manier in. U kunt hiervoor de website en/of accountmanager van uw bank raadplegen.
Welke impact heeft Instant Payment op het schatkistbankieren?
Het Agentschap heeft de voorkeur dat ‘instant’ betalingen worden uitgevoerd op werkdagen, tijdens kantooruren.
Bij ‘instant’ betalingen buiten kantooruren, in het weekend en op feestdagen, gelden de volgende aandachtspunten:
- Ministerie van Financiën (Agentschap) niet beschikbaar/bereikbaar:
Het Agentschap is operationeel op de dagen waarop het Europese betalingssysteem T2 beschikbaar is. Op de dagen dat T2 niet beschikbaar is, is het Agentschap niet beschikbaar voor saldomonitoring en liquiditeitsmanagement. Mochten uw betalingen niet verwerkt kunnen worden, bijvoorbeeld door een overschrijding van de intradaglimiet van uw aan de schatkist gekoppelde bankrekening(en), kan het Agentschap niet bemiddelen bij het oplossen van de kwestie.
Het Agentschap houdt dus de T2 openingsdagen aan; maandag t/m vrijdag. Aanvullend geldt: gesloten op zaterdag en zondag, alsmede 1 januari, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, 1 mei, 25 en 26 december. - Hoogte van uw intradaglimiet:
Voor het uitvoeren van betalingen dient de hoogte van uw intradaglimiet (op de aan schatkistbankieren gekoppelde bankrekening) toereikend te zijn. Betalingen die de intradaglimiet overschrijden, worden afgewezen door de bank. Het is dus verstandig de hoogte van de limiet regelmatig af te stemmen op uw betalingen en -waar nodig- tijdig een structurele verhoging via Mijn Schatkist aan te vragen.
Raadpleeg vooraf uw bank voor de richtlijnen die van toepassing zijn op benutting intradaglimiet en saldo verevening (het naar EUR 0,- brengen van uw banksaldo middels een overboeking t.l.v./t.g.v. de rekening-courant bij de Staat) in het weekend of op feestdagen [op niet-werkdagen]. - Incidentele verhoging van intradaglimiet niet mogelijk:
Een aanvraag tot een incidentele wijziging van de intradaglimiet, voor een instant betaling in het weekend of op feestdagen, kunnen wij niet goedkeuren. Dit heeft te maken met het feit dat wij het saldo op uw rekening-courant moeten kunnen monitoren, hetgeen op deze dagen niet mogelijk is. - Uw bank is mogelijk niet bereikbaar:
Wij adviseren u bij uw bank te informeren of uw bank buiten kantooruren en in het weekend of op feestdagen beschikbaar is. Zodat u de juiste ondersteuning van uw bank kunt krijgen wanneer u dit nodig heeft.
Meer informatie?
- Wenst u meer algemene informatie over het onderwerp Instant Payments, dan kunnen wij u verwijzen naar de volgende websites:
- Bent u op zoek naar informatie over Instant Payments op uw bankrekening(en) in combinatie met het schatkistbankieren, dan vragen wij u contact op te nemen met (de accountmanager van) uw bank.
- Voor vragen ten aanzien van het schatkistbankieren, kunt u met ons contact opnemen.
Met vriendelijke groet,
Team schatkistbankieren