eHerkenning stappenplan

Bent u klaar voor ingebruikname Mijn Schatkist?

Voor toegang tot Mijn Schatkist is eHerkenning én een gebruikersbeheerder vereist.
Is úw organisatie klaar voor ingebruikname? Kunt u alle vinkjes in dit overzicht zetten?
 

  1. Onze organisatie heeft een eHerkenning leverancier;
    • Nee > Zie de website eherkenning.nl voor meer informatie.
      Mijn Schatkist vereist betrouwbaarheidsniveau 3.
    • Ja > lees hieronder verder.
       
  2. De beoogde gebruiker(s) van Mijn Schatkist heeft (hebben) via een machtiging toegang tot de dienst ‘schatkistbankieren’;
    • Ja > deze is aangevraagd via de machtigingenbeheerder eHerkenning dan wel een tekenbevoegd persoon van uw organisatie.
    • Ja > de beoogde gebruiker heeft ‘algemene bevoegdheid’ binnen eHerkenning, waardoor deze automatisch gemachtigd is tot álle diensten binnen eHerkenning (waaronder ‘schatkistbankieren’).
    • Ik weet het niet > uw eHerkenning-leverancier kan (online) overzicht verschaffen in de diensten waarvoor personen binnen de organisatie zijn gemachtigd. Neem contact op met uw  eHerkenning-leverancier.
    • Nee > een machtiging tot de dienst ‘schatkistbankieren’ is vereist om toegang te verkrijgen tot Mijn Schatkist. Via een online formulier of beheermodule kunnen machtigingen worden aangevraagd dan wel gewijzigd bij uw  eHerkenning -leverancier. Dit dient gedaan te worden door de machtigingenbeheerder eHerkenning of een tekenbevoegd persoon van uw organisatie. Zie ook de website eherkenning.nl.
       
  3. Mijn organisatie heeft een gebruikersbeheerder aangewezen.
    Een gebruikersbeheerder is noodzakelijk om gebruikersrollen toe te kennen. Zonder gebruikersbeheerder kan een gebruiker niet(s) in Mijn Schatkist. Een gebruikersbeheerder (in Mijn Schatkist) is overigens niet gelijk aan een machtigingenbeheerder eHerkenning;
    • Ja > één of meer collega’s hebben een machtiging tot de dienst ‘schatkistbankieren gebruikersbeheer’ aangevraagd en gekregen via de machtigingenbeheerder eHerkenning of een tekenbevoegd persoon van uw organisatie.
    • Ja > de beoogde gebruiker heeft ‘algemene bevoegdheid’ binnen eHerkenning, waardoor hij/zij automatisch gemachtigd is tot álle diensten binnen eHerkenning (waaronder ‘schatkistbankieren gebruikersbeheer’).
    • Ik weet het niet > uw  eHerkenning-leverancier kan (online) overzicht verschaffen in de diensten waarvoor personen binnen de organisatie zijn gemachtigd. Neem contact op met uw eHerkenning-leverancier.
    • Nee > Een gebruikersbeheerder is noodzakelijk om gebruikers rollen toe te kennen. Zonder gebruikersbeheerder kan een gebruiker niet(s) op Mijn Schatkist. In aanloop naar de ingebruikname van Mijn Schatkist zal uw organisatie dus voor (minstens) één collega een machtiging tot de dienst ‘schatkistbankieren gebruikersbeheer’ moeten aanvragen. In de praktijk kan een medewerker zowel gebruiker als gebruikersbeheerder zijn. Dit is  een afweging die uw organisatie zelf moet maken.
       
  4. De gebruikersbeheerder van onze organisatie heeft rollen toegekend aan de (beoogde) gebruikers van Mijn Schatkist;
    • Ja > De gebruikers die rollen toegekend hebben gekregen, kunnen vanaf 6 november 2023 in Mijn Schatkist. U komt terecht op de dashboard pagina van het portaal.
    • Ik weet het niet > De gebruikersbeheerder Mijn Schatkist kan u vertellen of er rollen zijn toegekend aan u als gebruiker. Mochten er nog géén rollen aan u zijn toegekend, dan verschijnt ook een melding met die strekking in het portaal, op het moment dat u bent ingelogd middels eHerkenning. U komt terecht op de dashboard pagina van het portaal, indien u wél rollen toegekend heeft gekregen.
    • Nee > Neem contact op met de gebruikersbeheerder Mijn Schatkist binnen uw organisatie. Met de “Toelichting op gebruikersbeheer Mijn Schatkist” verstrekken wij u meer informatie over gebruikersbeheer.